Hjärta och livsstil

Kropp och psyke hör ihop, om kroppen mår dåligt mår vi ofta psykiskt dåligt också och tvärtom. Mår man psykiskt dåligt kan man få olika symtom från kroppen som värk, hjärtklappning, trötthet osv. För att må så bra som möjligt är det viktigt att ge sin kropp det den behöver, det vill säga bra mat, motion och sömn. Ibland är det lättare sagt än gjort, i vår tid av stress ärdet ibland svårt att prioritera de här sakerna.

Mat ♥ Vi drunknar i råd från olika forum då det gäller vad man bör äta.

Ibland ska man undvika fett, ibland kolhydrater och det är lätt att känna sig förvirrad. Flera stora studier har visat att medelhavskost har stor effekt på såväl livslängd som risken att drabbas av olika sjukdomar. Med medelhavskost menas mat som består av rikliga mängder grönsaker, frukt, baljväxter, fullkornsprodukter, rotfrukter, fisk, omättade fetter, måttligt medalkohol och bara små mängder mättade fetter. Man äter oftare fågel och fisk än rött kött. Det finns vissa grundprinciper som man kan hålla sig till:

1. Äta mycket grönsaker, gärna bär och frukt.

2. Välja fullkornsprodukter och minska på snabba kolhydrater som framför allt finns i söta livsmedel och drycker, i ljust bröd och vetemjöl.

3. Välja bra fetter som finns i fisk, vegetabiliska oljor exempelvis rapsolja och olivolja, avokado och nötter.

Läs mer om kost och kolesterol www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Riskfaktorer/

Kolesterol/Vad-ar-kolesterol/

Hälsosam livsstil och det goda livet, Hellenius Mai-Lis, ICA bokförlag (2010).

Sömn ♥ Sömnproblem är vanligt, runt en tredjedel av Sveriges befolk ning har svårt att somna, täta uppvaknanden eller en känsla av att inte vara utsövd. Att inte kunna sova är frustrerande och har ofta negativ inverkan på humöret och det dagliga livet, både arbete och fritid. Det finns en mängd råd då det gäller sömn, exempel på det är att försöka varva ner ett par timmar före sänggående, ha svalt och mörkt i rummet, undvika koffein, men ibland hjälper inte alla råd utan man kan behöva ta sömnmedicin under en kortare eller längre tid.

Alkohol ♥ Allmänt gäller att alkohol i små mängder inte anses skadligt förhjärtat. Med små mängder menas max 9 glas vin (15 cl) för kvinnor/vecka  och max 14 glas vin för män/vecka eller motsvarande mängd alkohol. Dock är det så attalkohol innehåller mycket kalorier så det kan öka risken för övervikt. Har man problem med arytmier finns också risken att alkohol påverkar negativt, detta är individuellt och något man kan diskutera med sin läkare.

Motion ♥ Vardagsmotionen är viktig. Ta tillfället i akt att röra på dig. Undvik långvarigt stillasittande. Promenera varje dag. Gå i trappor om du orkar. Tänk på att det är bättre med träning på lagom nivå 2–3 gånger i veckan än enstaka kraftigaansträngningar. Man kan gärna gå med i en grupp anpassad för hjärtpatienter,det finns sådana grupper vid de flesta sjukhus sjukgymnastikavdelningaroch även inom andra organisationer som exempelvis Hjärt- och Lung -föreningen (hjart-lung.se).

Rökning ♥ Nikotin påverkar hjärtat negativt på flera olika sätt, det drar ihop blodkärlen, påverkar insidan av kärlen negativt, med påföljd att det lättare lagras in kolesterol och ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Det påverkar även blodet så att det lättare bildas proppar (ökar risken för stroke, hjärtinfarkt och proppar i lungorna) Nikotin ökar halten av stresshormoner vilketökar puls och blodtryck. Har man problem med hjärtat i någon form är det mycket viktigt att sluta röka, man kan vända sig till vårdcentralen för hjälp eller få stöd via telefon: Sluta-Röka-Linjen, tel 020-84 00 00.

Vill du läsa mer ♥ Bra bok om hjärtsjukdom, livsstil och stress: Det stressade hjärtat, Att förstå stress och hur vi hanterar livskriser, Aleksander Perski, Brombergs förlag (1999).

Om du vill läsa mer om hur hjärtat fungerar: http//sv.wikipedia.org/wiki/hjärta

Information om hjärtsjukdomar: www.1177.se under hjärta och blodkärl.

Kommentera